Miffys veckovisa

En finlandsvensk i Stockholm en höst. Med man och två barn. Skriver för att minnas hur det är att vara i en storstad. Och om längtan till Helsingfors.

Namn:
Plats: Helsinki

Läser, lyssnar på musik, konsumerar kultur, tar hand om mina barn, studerar

torsdag, december 14, 2006

Låt kungen flytta till Fittja

Fittja och mångkulturellt centrum idag. Det längsta jag åkt med rödalinjen och faktiskt, måste jag konstatera, så illa var det trots mina förut fattningar inte! Idén med det mångkulturella centret i Fittja tycker jag är jättefin. Och centret var jättefint. Men där slog det mig bara helt plötsligt om det kanske var kungen eller drottningen eller något av hans barn som närvarade vid vernissagen av centret?
Och så blev jag så sur på hela kungahuset för det är nåt jag inte alls kan förstå mig på, född i en republik som jag är. Hur kan man ha en kung som med sin familj badar i pengar medan det ser ut som det gör i vissa delar av riket? Vi lever på 2000-talet!! Ändå vet jag att många svenskar faktiskt gillar kungen. Bland annat för att hans vackra döttrar gör riket känt ute i Europa. För svenskarnas skattepengar. Det är saker som denna som gör att jag är glad att jag betalar skatt till Finland. Tarja Halonen må mest likna en groda, men hon är intelligent och en god människa med (äkta) medlidande. Hon får gärna representera mitt folk utomlands. Nej, låt kungen med familj flytta till Fittja för några månader. Kanske omvärderar han sedan om han behöver alla sina fina bilar och båtar som han berättade om i Metro för någon vecka sedan.