Miffys veckovisa

En finlandsvensk i Stockholm en höst. Med man och två barn. Skriver för att minnas hur det är att vara i en storstad. Och om längtan till Helsingfors.

Namn:
Plats: Helsinki

Läser, lyssnar på musik, konsumerar kultur, tar hand om mina barn, studerar

onsdag, november 22, 2006

Julkänsla?

Jag har julshoppat! Åhlens lockade med 20 % rabatt och det kunde jag inte motstå. Det blev pippi nattlinne och pippi lakan och pippi handdukar till flickorna – pippi är ju svensk så det passar bra en jul som tillbringas i Sverige. Julshoppandet har gett mig lite julkänsla och jag funderar faktiskt på att ta fram julpyntet som jag burit med mig från Finland nu. Lampor - eller ljus kanske de skall kallas - i fönstren har jag ju redan satt upp.
När de första julsakerna lades ut i butikerna i oktober blev jag nästan sur. Blir man för tidigt påmind om julen inkommer inte den riktiga julkänslan när det äntligen blir jul för man har redan ”överupplevt” den.
Men nu är det bara en månad kvar till jul och jag tycker inte alls att julkänslan har kommit än för det är mycket drygt med julpynt och juleljus i fönstren här i Aspudden. Och då har jag för bara några veckor sedan fått kommentaren av, jag vet inte hur många helsingforsbor, att det måste vara ljuvligt att tillbringa julen i Stockholm eftersom det är en så julig stad. Jag väntar! De har visserligen satt upp en gran på Eriks Segersälls väg här i Aspudden, men det känns nog mer som höst när man halkar omkring på löven som någon ignorerat att städa bort där (här har jag bott hela mitt liv uppe i norden, men aldrig tidigare upplevt att löv kan vara hala – tacka vet jag effektiv städning i Helsingfors).
Så har jag funderat, hur är det med kollektivtrafiken och taxi på julen här i Stockholm? I Helsingfors stannar ju lokaltrafiken helt på julafton, men eftersom de finns så många invånare som inte firar jul här kanske de finns de som är villiga att jobba?

1 Comments:

Blogger Sara said...

jag kan berätta att kollektivtrafiken går som vanlig helgdag under juldagarna. hyfsat regelbundet, alltså. men det skulle vara rätt spännande om allt stannade upp. då skulle folk vara tvungna att vila, ju.

10:28 em  

Skicka en kommentar

<< Home