Miffys veckovisa

En finlandsvensk i Stockholm en höst. Med man och två barn. Skriver för att minnas hur det är att vara i en storstad. Och om längtan till Helsingfors.

Namn:
Plats: Helsinki

Läser, lyssnar på musik, konsumerar kultur, tar hand om mina barn, studerar

onsdag, december 13, 2006

sergels torg o kulturhuset

Jag älskar Sergels torg för att det är ett bevis på att Sverige inte alltid heller har kontroll – ett exempel på att också Sverige kan misslyckas. Det känns ironiskt att sitta på biblioteket i Kulturhuset och blicka ut genom fönstret en mulen dag och känna sig som om man kunde befinna sig i en tidigare öststat. Knappast var det det intrycket som stadsplanerarna en gång i tiden ville ge då de valde att riva ner den gamla staden. Jag vill inte ha ett Sergels torg i Helsingfors, men jag längtar efter ett kulturhus! Ett kulturhus som är öppet för alla – gamla och unga, invandrare och svenssons. Jag tycker det rockar fett för att använda ett rikssvenskt utryck som jag lärt mig här!